In een B2B omgeving is excellente logistiek steeds meer de bepalende succesfactor in automotive retail. Het kunnen leveren van de juiste producten en diensten op het juiste moment en tegen de juiste prijs vraagt naast competente teams om doordachte bedrijfsprocessen.

Gear brengt al jaren ruim een derde van zijn interventietijd door in de dealerbedrijven. Zowel in het kader van internationale certificeringsprojecten of als op gerichte vraag van de bedrijfsleiding, screenen we de totale organisatie of specifieke procesactiviteiten.

Vanuit de bestaande resultaten en KPI benchmarks brengen we de sterkts en mogelijke verbeterpunten in kaart op vlak van organisatiestructuren, processen en werkmethoden, overlegstructuren en kwaliteitsbeheer.

Binnen het salesproces analyseren we hoe klanteninformatie doorstroomt met als doel de expertise uit elke afdeling te halen om een totaalproduct op maat te ontwikkelen.

We onderzoeken hoe we pipeline management kunnen optimaliseren door effectieve planning met interne en externe leveranciers voor het tijdig afleveren van de juiste mobiliteitsoplossing.

Niet alle klanten en transporteurs zijn in staat de stilstand van hun voertuigen even effectief te plannen. Tijdens onze analyses helpen we in de service- en partsprocessen de sterktes en uitdagingen in kaart te brengen om hier flexibel op in te spelen.  Om bedrijfszekerheid van het voertuig te garanderen ligt de focus op proactieve planning. Op basis van onze observaties brengen we advies uit over systemen, werkmethoden en overlegstructuren om de kwaliteit van zowel geplande als ongeplande interventies te optimaliseren.

Om Service- en partsconcurrenten in deze sector af te houden volstaat het niet de leverancier te zijn van het originele product. Omdat uptime een aanzienlijke impact heeft op de rentabiliteit van de klant analyseren we de mogelijkheid voor de dealer om met de producten en diensten proactief naar de klanten toe te gaan. Zowel digitaal als fysisch onderzoeken we in welke mate alle kansen worden gegrepen om de relaties en de levenscyclus van de voertuigen actiever te beheren. We kunnen de dealerteams helpen om voertuig- en klantendata optimaal te benutten in een collectief ontwikkelde aanpak.

Klanten in deze sector hebben zeer uiteenlopende beslissingsstructuren, van eigenaar-bestuurder, chauffeurs in loondienst tot wagenpark dispatchers en eigen werkplaatsverantwoordelijken. Deze hebben elk verschillende wensen en verwachtingen met betrekking tot de voertuigenleverancier. Binnen de sales- en serviceprocessen onderzoeken we in welke mate de communicatieflow hierop is afgestemd.

We adviseren de verantwoordelijken over hoe vanuit actief accountmanagement normen te bepalen voor het optimaliseren van kwaliteit, rentabiliteit en cashflow.