Resultaten van een onderzoek door Gear: Online Leren wordt verder omarmd door de automobielindustrie

Uit een onderzoek dat recent werd uitgevoerd door Gear bij Belgische en Nederlandse dealerorganisaties, komt duidelijk naar voor dat er een grote bereidheid bestaat om verder in te zetten op Online Leren.

Zowel voor leervragen die vertrekken vanuit de individuele medewerker, als voor thema’s vanuit de organisatie zelf, geloven dealers dat online leren een waardevol instrument kan zijn, al dan niet in combinatie met face-to-face momenten.

9 op de 10 dealerbedrijven zeggen hier vandaag ook al op voorzien te zijn, qua infrastructuur en uitrusting. 

Een stabiel systeem en de mogelijkheid om in afzondering deel te nemen, worden genoemd als de belangrijkste randvoorwaarden.

Wat betreft de vorm, vragen dealers naar korte sessie, in kleine groepjes, met een maximum aan actieve werkvormen en interactie met trainer & andere deelnemers.

Het vrij kunnen kiezen van het tijdstip waarop men (delen van) de training doorloopt, blijkt ook een belangrijk voordeel.

De vaakst gevraagde thema’s zijn:

  • Management

  • Inzicht in financiële en operationele Retail indicatoren

  • Leadership

  • Resultaatgericht feedback geven

  • Commercieel

  • Succesvol onderhandelen en afsluiten

  • Service

  • Optimaal intern overleg receptie-werkplaats-parts

  • Parts & Accessories

  • Professioneel organiseren en commercialiseren van de Accessoire activiteit

Ook rond strategische ontwikkeling, persoonlijk leiderschap (stressmanagement, maar ook tools zoals DISC of het Talentenpaspoort) en elektrische mobiliteit noteren we een (online) opleidingsvraag.

Gear dankt de deelnemende dealers voor hun inbreng.
Op basis hiervan wordt het aanbod van online leermodules voortdurend verder uitgebreid.
Dit allemaal binnen onze aanpak van Blended Learning

Mocht u belangstelling hebben in een maatwerkoplossing, aarzel dan geen moment en neem contact met ons op!

Automotive online, onze nieuwe realiteit?

De grootste bezorgdheid van de automobielbedrijven op dit moment is hoe ze de komende weken en maanden op een zo veilig en efficiënt mogelijke manier opnieuw kunnen functioneren. Dit vormt op zich al een behoorlijke uitdaging. Op middellange termijn liggen er nog enkele extra vraagstukken op tafel. Eén daarvan is de vraag op welke wijze de dealers de competenties van hun nieuwe en bestaande medewerkers blijvend en duurzaam kunnen ontwikkelen binnen deze voor iedereen nieuwe context. De competentiedruk op de gemiddelde verkoper, receptionist, onderdelenverantwoordelijke of technicus zal namelijk niet verminderen; wel integendeel. Ook de automotive branche wordt met enorme uitdagingen geconfronteerd om de dealerbedrijven weer succesvol her op te starten na de afgelopen lock down periode. Aanpassingsvermogen en slim in kunnen spelen op de veranderde omstandigheden zijn daarbij noodzakelijke vereisten om in deze nieuwe realiteit de weg te vinden.

Focus hierbij op de cruciale vraag “Wat kan er wel” staat natuurlijk centraal, zowel voor het voor deze belangrijke groepen meer dan ooit actueel. Vanwege de Covid19-crisis lijkt het wel of elke trainingsaanbieder zich gestort heeft op online learning. Importeurs organiseren uiteraard al langer onlinetrainingen al gaat dat meestal om kennisgerichte onderwerpen.  De kernvraag is dan ook of de automobielbedrijven cultureel en structureel volledig klaar zijn om optimaal om te gaan met een blended opleidingslandschap waarin de  individuele en de collectieve leermomenten elkaar on- en offline afwisselen.Daarom is het goed om te weten dat uw vertrouwde trainingspartner Gear al sinds jaren op dit terrein actief is. We hebben al veel eerder een strategische keuze gemaakt voor Blended Learning binnen de automotive sector, waarbij de intelligente combinatie van diverse online en offline instrumenten leidt tot een efficiënt en praktisch leertraject.

Het is goed om een zorgvuldige afweging te maken bij het opzetten van een Blended leertraject, omdat het niet alleen maar voordelen kent. Vanuit onze eigen ervaring, met verschillende online platforms (zoals Adobe Connect, Microsoft Teams, Google Meet) bij eerdere trajecten benoemen we een aantal voor de hand liggende aandachtspunten bij online training in vergelijking met traditionele klassikale training:Met de tools en een goede opzet alleen komen we er immers niet. De dealer en zijn/haar medewerk(st)ers zullen zich moeten aanpassen aan een nieuwe vorm van permanent leren met meer en kortere opleidingsmomenten. Het vraagt een groot stuk discipline en zelfwerkzaamheid van de trainees en de actieve ondersteuning van hun managers. Deze manier van werken biedt echter ook veel voordelen:. Dde gedeeltelijke eliminatie van reistijden en –kosten, de mogelijkheid tot individuele begeleiding en vooral de mogelijke personalisatie van de leertrajecten naar inhoud en planning. Laat ons opleidingstrajecten niet langer uitdrukken in aantallen te volgen dagen, maar kijken naar de eindtermen die iemand dient te halen in bepaalde rollen en/of functies binnen het dealerbedrijf.

  • Het vergt discipline en persoonlijke verantwoordelijkheid van de deelnemer

  • Het vereist lokale management aandacht

  • Door sterker individueel karakter ontbreekt groepsdynamica

We hebben echter ook gezien dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen deze aandachtspunten:

  • Flexibel qua tijdsindeling (ook buiten werktijd)

  • Eliminatie van reistijd en -kosten

  • Persoonlijke online begeleiding

  • Optimaal individueel maatwerk

Gear gelooft als exclusief partner van de automobielsector sinds 1992 heel sterk in deze aanpak voor de distributeurs en is er ook klaar voor. U bent van harte welkom om hierover met ons van gedachten te wisselen om deze kans optimaal te benutten.  

Gear in Corona modus

Beste Gear-relatie,

Tot voor kort leek het Corona-virus een probleem voor anderen en nu opeens is het volledig onze eigen realiteit geworden. Nooit eerder in de afgelopen decennia hebben we een Lock down situatie als deze meegemaakt. Eén van de consequenties is dat 90% van onze geplande activiteiten per direct werd uitgesteld.

Zoals u mag verwachten van uw partner Gear, hebben we nagedacht hoe we u juist ook in deze extreme omstandigheden terzijde kunnen staan. Daartoe kunnen we u ondersteunen met diverse online diensten om voor u de mogelijk vrijgevallen tijd op een constructieve manier te benutten. Een grote mate van flexibiliteit, zowel inhoudelijk als qua aanpak, in combinatie met optimaal maatwerk is hetgeen we u aanbieden.

Bijgaand treft u een korte animatie aan met enkele van onze mogelijkheden. Aarzel geen moment en pak de virusvrije telefoon om met ons een telefonische afspraak te maken om samen de voor u best passende mogelijkheden te verkennen.

De omstandigheden mogen extreem zijn, juist dan bewijst een solide partnership zijn waarde!