Automotive retail voor niet-specialisten

Situering van de module.png

Het aantrekken van mensen van buiten de automotive sector betekent zeker een verrijking voor de dealerbedrijven en hun klanten. Deze mensen staan vakinhoudelijk vaak sterk, maar missen soms specifieke kennis over de automobielbranche en het dealerbedrijf. Om deze groep op dat gebied meer inzicht en gewenste kennis te geven is deze speciale online module ontwikkeld.

De doelgroep voor deze module bestaat uit medewerkers op staf- of algemeen managementniveau zonder ervaring binnen de automotive retail branche die recent gestart zijn in een dealerbedrijf. We denken dan concreet aan financiële mensen, HR, marketing, IT, Sales of Service managers en managers op market area niveau.

Deze module vergt van de deelnemer totaal een tijdsinvestering van 20 uur, verdeeld over diverse actieve leervormen en -momenten, begeleiding en opdrachten.

De prijs voor deelname aan deze module, inclusief alle materialen en persoonlijke begeleiding, kan direct bepaald worden van zodra we uw specifieke wensen en het aantal deelnemers kennen.

 
Leerdoelen.png
  • Inzicht in het globale reilen en zeilen van een dealerbedrijf

  • Basiskennis van de werkprocessen en de belangrijkste bedrijfsrisico’s die daarbij horen

  • Een goed begrip van de relaties met de belangrijkste stakeholders (intern en extern)

  • Kennis van de financiële en operationele sleutelindicatoren van een dealerbedrijf

  • Inzicht in de historiek van het merk en merkwaarden, de eigen producten en de concurrentie

 
Aanpak.png
Aanpak Automotive voor non-automotives.png
 
Werkkader.png

Wat nodig is om de module succesvol te doorlopen:

  • Goede interne afstemming over leerdoelen, toepassing en planning van de leermomenten

  • Een rustige werkplek, voorzien van online verbinding, laptop/computer, camera en microfoon

  • Discipline om zich aan afspraken en opdrachten te houden

  • Actieve begeleiding en opvolging vanuit de direct leidinggevende

  • Een duidelijk mandaat om collega’s te interviewen en te bevragen

Wat nodig is om de vertaalslag naar de praktijk te kunnen maken:

  • Actieve begeleiding bij de eerste rapporteringen en verslagleggingen

  • Feedbacksessies door de leidinggevende na elk van de eerste managementmeetings

  • Heldere kwalitatieve doelstellingen op vlak van functionering binnen het automotive-kader

  • Actieve opvolging van het Persoonlijk Ontwikkel Plan door de manager

  • Vlotte toegang tot de resultatenrekening, de balans en de kengetallen

  • Actieve betrokkenheid bij  bedrijf- en merk-gerelateerde dealeractiviteiten

  • Volwaardige rol en opdracht tijdens de overlegmomenten

 
Resultaten.png
  • Meeting efficiëntie door een sneller en vollediger begrip

  • Correcte en snelle rapportering en verslaglegging

  • Geloofwaardigheid en autoriteit naar de direct reports en het operationeel niveau toe