Retail management

Automotive Retail General Management

  • SWOT-analyse met extra aandacht voor externe evoluties en hun gevolgen voor de retailbusiness.
  • Dealervisie en -strategieën als platform voor de doelstellingen, de beleidsplannen en het budget.
  • Organisatie van mensen en middelen, informatiestromen en beleidslijnen binnen het dealerbedrijf.
  • Basisprincipes en -vormen bij organisatiestructuren en de vertaling naar de dealerwereld.
  • Van afdelings- naar procesgeoriënteerde structuren en de gevolgen voor de medewerk(st)ers.
  • Human Resources prioriteiten en plaats binnen de dealeromgeving en hoe dit te implementeren.
  • Het stroomlijnen van rekrutering, introductie, functionering, evaluatie, ontwikkeling en ontslag.

Automotive Retail Sales Management

  • De marktpositie, de salesindicatoren en de verkoop-, aflever- en relatiebeheerprocessen.
  • Vastleggen van genuanceerde verkoopdoelstellingen, een sales- en marketingplan en opvolging.
  • Organisatie van een verkoopafdeling, de functies en taakverdelingen en communicatielijnen.
  • Commercieel leiderschap, het geven van feedback en commerciële coaching in de praktijk.

Automotive Retail Aftersales Management

  • De aftersalesindicatoren en hun impact of het totale bedrijfsresultaat.
  • Organisatie en kwaliteitsbewaking van werkplaats en onderdelen op logistiek en menselijk vlak.
  • De klantentevredenheid als basis voor procesbeheersing.
  • Effectief leiden van individuen en teams, conflictmanagement, het geven van feedback en coaching.

Automotive Retail Financial Management

  • De 3 financieel-economische capaciteiten vertaald naar de dealercontext.
  • De financieel-economische indicatoren en kengetallen, hun betekenis en impact op de totale business.
  • De link met de markt en de werkprocessen achter deze indicatoren en kengetallen.
  • Opmaken en implementeren van een budget en een Balanced Score Card.