Onderdelen

Leiden en beheren van de afdeling onderdelen

  • De operationele partsindicatoren, hun invloed op de andere afdelingen en de eindresultaten
  • Analyse en bijsturing van het partswerkproces (bestelling, receptie goederen, stockage, uitgifte werkplaats en balie, facturatie en opvolging)
  • Algemeen stockbeheer en basisprincipes bij het beheer van de bestellingen
  • Locatie- en assortimentsbeheer
  • Onderhandelingstechnieken voor in- en verkoop
  • Debiteurenopvolging          
  • Leiden van individuen en teams, feedbackgesprekken en coaching

Algemene onderdelenlogistiek

  • Dynamisch locatiebeheer als basis van een efficiënte afdeling
  • Inventarisatieroutines of permanent zicht houden op uw reële stockpositie
  • Wettelijke bepalingen bij het stockeren van onderdelen, componenten en vloeistoffen
  • De verschillende opbergsystemen en hun voor- en nadelen
  • Goed beheer van de verschillende werkplekken in de afdeling (administratie, uitgifte werkplaats, uitgifte klant, receptie goederen, opslag, verzending)

Actieve verkoop van onderdelen

  • Belang en betekenis van actieve verkoop van onderdelen
  • Verkoopkanalen en klantendoelgroepen
  • Acquisitie van en verkopen aan professionele klanten
  • Professionele promotie van originele onderdelen en accessoires
  • Commercieel omgaan met vragen van klanten aan de telefoon
  • Effectief argumenteren m.b.t. originele onderdelen vs. concurrenten
  • Weerleggen van  prijsbezwaren en onderdelenverkoop aan de balie: cross selling
  • Onderhandelings- en afsluittechnieken

Verkoop accessoires

  • Commercieel en strategisch belang van  accessoires
  • De nodige interne organisatie en samenwerking met de andere afdelingen
  • Kansen herkennen en commercieel inspelen op vrijblijvende vragen van klanten
  • Gerichte analyse van de klantenbehoeften
  • Argumenten van het origineel accessoire-aanbod versus speciaalzaken
  • Presentatie- en demonstratietechnieken
  • Weerleggen van prijsbezwaren en afsluiting